Powiąż reprezentanta z podmiotem
Jeżeli chcesz powiązać się z podmiotem jako osoba fizyczna lub prawna w celu:
- dokonywania zgłoszeń celnych,
- wysyłania zgłoszeń INTRASTAT,
- wysyłania komunikatów potwierdzających odbiór wyrobów akcyzowych,
- wysyłania deklaracji akcyzowych,
- wysyłania, aktualizacji, uzupełniania lub potwierdzania zgłoszeń w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów w imieniu podmiotu,
- zarządzania sprawami i dokumentami podmiotu,
- sprawdzania powiązań podmiotu z jego pracownikami/ pełnomocnikami oraz podmiotami reprezentującymi
- musisz złożyć wniosek o Rejestrację, aktualizację reprezentacji.
Sprawdź, jak to zrobić.
Usługa jest dostępna tylko elektronicznie i służy do zarejestrowania powiązania reprezentanta z podmiotem.
Jeżeli jesteś:
- właścicielem lub współwłaścicielem podmiotu, lub
- osobą, która posiada upoważnienie do reprezentowania, lub
- pracownikiem podmiotu
możesz powiązać się z podmiotem w zakresie zgodnym z posiadanym upoważnieniem.
Co musisz przygotować
Aby powiązać siebie lub inną osobę z podmiotem przygotuj:
- numer IDSISC lub NIP podmiotu,
- numer IDSISC reprezentanta,
- upoważnienie – chyba, że:
- jesteś właścicielem lub osobą uprawnioną do samodzielnej reprezentacji podmiotu, lub
- złożyłeś wcześniej upoważnienie przy rejestracji podmiotu, lub
- masz zarejestrowane na PUESC upoważnienie (przygotuj jego numer)
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej od złożonego upoważnienia, o ile nie został wcześniej dostarczony,
- jeżeli upoważnienie jest od podmiotu zagranicznego, dokumenty z których wynika prawo do reprezentowania podmiotu przez osobę, która podpisała upoważnienie (o ile nie zostały dostarczone w trakcie rejestracji podmiotu).
Przygotuj się też do użycia podpisu elektronicznego, jednego z:
- certyfikatu celnego,
- podpisu kwalifikowanego,
- profilu zaufanego.
Ten wniosek przed wysłaniem musi zostać podpisany.
Co musisz zrobić
- Zaloguj
- wypełnij, podpisz i wyślij wniosek Rejestracji aktualizacji reprezentacji
- przekaż oryginał pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej do Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu.
Możesz to zrobić poprzez:
- przekazanie upoważnienia elektronicznego lub skanu upoważnienia papierowego korzystając z usługi Zarządzaj sprawami i dokumentami. Jak przesłać upoważnienie korzystając z usługi Zarządzaj sprawami i dokumentami sprawdź tutaj
- przesłanie pełnomocnictwa elektronicznego, podpisanego elektronicznie przez mocodawcę lub uwierzytelnione elektronicznie przez adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego, notariusza lub przez osobę uprawnioną przez przedsiębiorcę posiadającego pozwolenie na AEO lub uproszczenia celne, na adres: pelnomocnictwo@mf.gov.pl
- złożenie dokumentu w oddziale celnym, urzędzie celno-skarbowym lub delegaturze urzędu celno-skarbowego,
- przesłanie dokumentów pocztą tradycyjną na adres:
Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu
Wydział Centralna Rejestracja
ul. Krańcowa 28
61-037 Poznań
Kiedy rejestrujesz powiązanie
Powiązanie z podmiotem rejestrujesz gdy:
- jesteś reprezentantem podmiotu i będziesz wykonywał w jego imieniu czynności wygające posiadania uprawnień tj.:
- aktualizował dane podmiotu, w tym występował o EORI
- występował o pozwolenie celne,
- występował o Wiążącą Informację Taryfową,
- składał wniosek o nadanie statusu zarejestrowanego eksportera REX
- rezerwował terminy odpraw celnych,
- dokonywał zgłoszeń celnych,
- wysyłał zgłoszenia INTRASTAT,
- przesyłał, uzupełniał lub potwierdzał zgłoszenia w systemie monitorowania przewozu (SENT),
- składał deklaracje akcyzowe,
- wysyłał komunikaty e-DD potwierdzające odbiór wyrobów akcyzowych w systemie przemieszczania EMCS PL2;
- podmiot zobowiązał Cię do zarządzania jego danymi na PUESC.
Usługa jest bezpłatna.
Jeżeli jesteś pełnomocnikiem musisz uiścić opłatę skarbową od złożonego pełnomocnictwa w kwocie 17 zł płatne na konto:
Urząd Miasta Poznania Wydział Finansowy PKO BP S.A.
nr 94102040270000160212620763
Opłatę składa się tylko raz od złożonego upoważnienia.
Po powiązaniu się z podmiotem uzyskasz możliwość składania komunikatów do systemów celnych, akcyzowych i podatkowych (SENT) oraz składania dokumentów i załączników w imieniu podmiotu.
Ponadto, będziesz mógł zarządzać danymi podmiotu np.:
- zaktualizować dane podmiotu,
- sprawdzić kto i w jakim zakresie jest powiązany z podmiotem,
- dowiązywać, zmieniać lub usuwać powiązania podmiotu z reprezentantami,
- mieć dostęp do wszystkich dokumentów przesyłanych przez różnych reprezentantów,
- sprawdzać rozliczenia finansowe
Możesz skorzystać z pomocy Help Desk:
- za pośrednictwem portalu Help Desk SISC (wymagane założenie konta na PUESC);
- występując z zapytaniem na adres e-mail: helpdesk-eclo@mf.gov.pl podając w temacie wiadomości słowo „NOWE”;
- pod numerem telefonu: 33 483 20 55;
- Ustawa z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne
- Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. – o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów
- Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. – o podatku akcyzowym
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. – o opłacie skarbowej