Informacja o PUESC
Co to jest PUESC
Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) stanowi pojedynczy punkt dostępu do elektronicznych usług publicznych Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) w obszarze celno-granicznym i akcyzowym. Zapewnia dwustronną i bezpieczną komunikację z klientami KAS oraz wspiera automatyzację e-usług publicznych. Chodzi szczególnie o:
-
import, eksport i tranzyt towarów,
-
obrót wyrobami akcyzowymi,
-
przewóz towarów objętych systemem monitorowania,
-
statystykę obrotu handlowego towarami między państwami Unii Europejskiej.
Cyfryzacja usług skarbowo-celnych ma zwiększyć wygodę i przyspieszyć realizację procesów biznesowych przez przedsiębiorców i obywateli – jako klientów KAS i Służby Celno-Skarbowej, która działa w jej ramach. Umożliwi załatwianie spraw elektronicznie lub – przy ograniczeniu konieczności bezpośredniego kontaktu z KAS – zdalnie, niezależnie od miejsca pobytu czy prowadzonej działalności i rodzaju zastosowanej technologii.
Dla kogo jest PUESC
PUESC jest skierowana do przedsiębiorców i osób fizycznych, które biorą udział w:
-
wykonywaniu obowiązków celnych oraz podatkowych,
-
krajowej i międzynarodowej wymianie towarowej,
-
obsłudze przemieszczania wyrobów akcyzowych,
-
procesie rejestrowania/uzupełniania/aktualizowania zgłoszeń przewozu towarów,
-
obrocie paliwami opałowymi.
Korzyści z PUESC
-
dostarcza klientom KAS jednolity mechanizm komunikacji elektronicznej z KAS i dostęp do konta klienta,
-
pozwala na załatwianie i kontrolowanie spraw urzędowych celnych i podatkowych (w tym rozliczeń wobec budżetu państwa) w obszarze celno-granicznym i akcyzowym,
-
usprawnia i zmniejsza koszty obsługi klientów KAS dzięki możliwości elektronicznego złożenia wniosku, deklaracji, zgłoszenia celnego itp.,
-
automatyzuje kluczowe procesy operacyjne KAS związane z pobieranymi należnościami, obrotem towarowym i zapewnieniem bezpieczeństwa handlu międzynarodowego.